Informăm că, Serviciul Tehnologii Informaţionale al MAI, în colaborare cu Centrul de Telecomunicații Speciale și Centrul de Guvernare Electronică lansează un serviciu electronic nou, denumit ”verificarea on-line a validităţii şi valabilităţii certificatului de cazier judiciar”.
Necesitatea acestui serviciu rezidă în posibilitatea de a exclude cazurile de falsificare a cazierelor judiciare, dar și pentru a permite autorităților publice, persoanelor juridice și celor fizice de a verifica validitatea certificatului de cazier judiciar eliberat, cât și de a obţine confirmarea faptului eliberării acestuia. Acest serviciu poate fi accesat gratuit de pe portalul guvernamental https:// servicii.gov.md.
În atenția tuturor
conducătorilor auto, informăm despre modificarea metodei de achitare a
amenzilor pentru încălcările, care sunt înregistrare prin camerele video de
supraveghere a traficului.
Astfel, începând cu data
de 7 august 2017, şoferii care încalcă Regulamentul circulaţiei rutiere, iar
aceste abateri sunt înregistrate de către Centrul unic de monitorizare şi
coordonare a Traficului al INP prin intermediul camerelor video, nu vor mai putea
achita amenzile aplicate în baza scrisorilor care vin prin poştă.
Respectiv modificarea
procedurii de achitare presupune că codul de bare format din 16 cifre, destinat
achitărilor online, va fi exclus din scrisoarea expediată de Centrul unic de monitorizare şi
coordonare a Traficului al INP,
iar persoanele nu vor mai avea posibilitatea de a achita amenzile în baza
rapoartelor electronice de constatare a contravențiilor din domeniul
circulației rutiere. Menționăm că doar până la 7 august, în adresa
proprietarilor/posesorilor de autovehicule care au comis contravenții, fixate
prin intermediul sistemului de supraveghere video, vor fi expediate citații
care mai conțin codul de bare ce permite efectuarea achitărilor în baza
acestora.
Începând de astăzi, 7 august, persoanele
vor fi informate despre încălcările înregistrate de sistemul de monitorizare
video a traficului, prin aceleași scrisori, dar acestea nu vor mai conţine codul de
bare, astfel conducătorii auto urmează a se prezenta la Centrul Unic de Monitorizare și Coordonare
al INP sau la Inspectoratele de poliție teritoriale, în raza domiciliului
contravenientului, pentru a fi întocmit un procesul verbal cu privire la
contravenție potrivit prevederilor art. 443 Cod contravențional, în baza căruia
va putea fi făcută achitarea amenzii, conform opțiunii șoferului, fie prin
servicii online, fie la filialele băncilor, etc.
Comunicatul oficial publicat de Ministerul Afacerilor Interne a Republicii Moldova http://www.mai.gov.md/ro/content/amenzile-inregistrate-de-camerele-de-supraveghere-video-din-traficul-rutier-nu-vor-mai-putea
Impresiile și gândurile
despre Programul de leadership pentru tineri juriști din Republica Moldova
(LEAD 2017) au tot așteptat să fie așezate pe hârtie, iar astăzi debutul s-a realizat.
Un prim gând ar fi
despre gratitudinea și încântarea pentru faptul că am fost parte a primei
generații a acestui program și accentuez prima, pentru că sunt sigură și îmi
doresc să urmeze multe alte generații de LEAD. Un proiect inedit pentru
Republica Moldova, ce a reunit juriști din diferite domenii profesionale, care
timp de 5 luni de zile au avut posibilitatea de a parcurge 5 sesiuni, ce au
cuprins tematici privind creativitate și viziune, conducerea unei echipe și
munca în echipă, luarea deciziilor și managementul schimbării, vorbire în
public și brandul personal, dar și despre managementul de proiect. Programul a
culminat cu o vizită de studiu de 3 zile la București, România, unde am avut
posibilitatea să apreciem realitățile și provocările sistemului de justiție din
România.
O vizită de studiu, plină
de evenimente, întâlniri și discuții valoroase care ne-au inspirat, dar și
motivat să urmăm bunele practici recomandate. În acest scurt articol voi încerca
să redau concis, un scurt rezumat despre discuțiile și lecțiile învățate.
În prima zi a vizitei am
fost găzduiți de Tribunalul București, din start cu toții cred că am remarcat
sediul acestuia, clădirea tribunalului este rezultatul reconstrucției fostului
Magazin Junior, cunoscut și sub numele de „magazinul oglinzilor”, însă managementul
judicios al sediului, repartizarea și specializarea activității pe secțiuni ne-a
confirmat multe lucruri despre organizarea instanței, ce au fost completate de
detalii oferite de Președintele Tribunalului București, Laura Andrei. Un
subiect discutat care mi s-a reținut în mod special a vizat un moment ce
relaționează cu înfăptuirea actului de justiție și anume motivarea hotărârilor
judecătorești. Motivarea fiind un element esențial al unei hotărâri
judecătorești, dar și o puternică garanție a imparțialității judecătorului și a
calității actului de justiție, precum și o premisă a exercitării corespunzătoare
de către instanța superioară a atribuțiilor de control judiciar de legalitate
și temeinicie. Respectiv, în perioada anilor 1996 – 2000 Prof.Univ. dr. Valeriu Stoica,
ministrul justiției în România, a propulsat modificarea Codului de procedură
civilă, conform căreia hotarârile judecătorești civile, date în primă instanță,
nu se motivau de către judecători, decât dacă acestea se contestau. Deși a dat
rezultate bune pe termen scurt, această practică în timp a creat situații
complicate în vederea reexaminării dosarelor. În Republica Moldova aspectul ce
privește scutirea judecătorilor de a motiva hotărârile judecătorești a fost
introdus prin Legea pentru modificarea și completarea Codului de procedură
civilă al Republicii Moldova nr. 155 din 05.07.2012. Logic și firesc a apărut
întrebarea, de ce sistemul de justiție din Republica Moldova nu evită greșelile
altor sisteme. Deși la moment criticabil, vedem în timp rezultatele sau invers
consecințele.
Ulterior, într-o scurtă
vizită la Ministerul Justiției al României, am discutat crâmpeie din Strategia
de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020. La fel, ca orice act de
reformare, se prezintă ca unul complex și cu scopuri mari, ce privește eficientizarea
justiţiei ca serviciu public, consolidarea instituţională a sistemului judiciar,
informatizarea actului de justiţie, etc. Dar cum se mai spune, ”toamna se
numără boboceii”, deci vom urmări din punct de vedere calitativ evoluția
reformei, cu posibilitatea intensificării relațiilor de cooperare, pentru ca
bunele practici să treacă Prutul.
Probabil cele mai multe
lecții în această vizită de studiu, le-am învățat în domeniul luptei
anticorupție, în discuții cu procurorul-șef al Direcției Naționale Anticorupție,
Laura Codruța Kövesi, dar și președintele Agenției Naționale de Administrare a
Bunurilor Indisponibilizate, Cornel Călinescu. Aici nu voi adăuga foarte mult,
voi lasă cifrele să vorbească, deci pentru anul 2016, condamnate 870 de
persoane, 1 ministru, 2 senatori, 8 deputați, 1 membru al Parlamentului
European, 5 președinți de consilii județene, 9 judecători, 9 primari de
municipii, 32 de directori de instituții sau autorități publice, instituirea
măsurilor asiguratorii în cuantum de 667 milioane Euro. Impresionat, zic eu!
Vizita noastră a
continuat la Curtea Constituțională a României, unde am discutat nu doar despre
rolul și atribuțiile acesteia, dar și despre cauze relevante din jurisprudența
Curții, iar dialogul util cu dl. judecător Daniel Marius Morar a deschis șirul
multor întrebări despre constuționalismul în România.
Cea de-a treia zi a
început cu vizita la Senatul României, într-o discuție deschisă despre rolul și
funcționarea Comisiei Juridice din Senatul României și reforma justiției cu
președintele comisiei Robert Cazanciuc. Vizita de studiu s-a finalizat într-o
atmosferă plăcută alături de fondatorii Societății civile de avocați STOICA
& Asociații și anumeProf.Univ. dr. Valeriu Stoica și dr.
Cristiana I. Stoica, care au creat după părerea mea una dintre cele mai
importante firme de avocatură din România, specializată în litigii civile și
comerciale, pe lângă alte merite deosebite care le au pentru aportul depus la
dezvoltarea sistemului de justiție din România. Nu, în ultimul rând vreau să menționez
în câteva cuvinte și recepția găzduită de dna Ambasador al Regatului Țărilor de
Jos din România și Republica Moldova, Stella Ronner-Grubačić și cu această
ocazie să aduc sincere mulțumiri pentru finanțarea programului și tot suportul
oferit, care s-a dovedit o investiție de calitate în viziuni și idei noi.
Programul LEAD 2017 este organizat de către Asociația INK și CRPE – Republica
Moldova cu finanțare din partea Ambasadei Țărilor de Jos din România și din
Republica Moldova, dar și susținut de oameni foarte binevoitori și dedicați în
tot ce fac. În special vreau să le mulțumesc formatorilor noștri, Codru Vrabie,
Marian Staș, Mihai Dragoi, Cosmin Alexandru, dar și celor care ne-au ghidat și
sprijinit să reușim tot ce ne-am propus în acest program, Doru Toma și Vlad
Stanciu.
În final, doar atât aș
mai avea să spun, este un program despre ideea de a mișca lucrurile înainte și
doar spre bine, de schimbare a mentalității și a sistemului de justiție, de
găsire a echilibrului profesional. Lucrul bine făcut dă bucurie, iar succesul
se hrănește din victorii. Victorii mici pe care le putem obține în fiecare zi,
pentru a ne atinge scopurile mărețe.
Mai multe articole cu subiecte
particulare de pe blog au informat despre Legea nr. 208 cu privire la
modificarea și completarea unor legislative din 17 noiembrie 2016, publicată în
Monitorul Oficial nr.441-451 din 16 decembrie 2016 prin care au fost
operate numeroase modificări la Codul contravențional ce intră în vigoare la 16
martie 2017. Una din cele mai importante modificări ce va afecta cetățenii
certați cu legea contravențională este mărirea unității convenționale de la 20
lei la 50 lei. Totuşi, majorarea unității convenționale de 2,5 ori, nu înseamnă
şi o creştere a tuturor amenzilor de 2,5 ori, deoarece o bună parte din sancțiuni contravențiilor au fost reduse.
Din 16 martie 2017 se mărește
cuantumul pedepselor contravenționale pentru persoane fizice de la 150 la 500
de unități convenționale, iar pentru persoanele cu funcție de răspundere și
persoanele juridice de la 500 la 1.500 de unități convenționale.
Dacă anterior a fost mărit
termenul general al prescpriției a răspunderii contravenționale până la 12
luni, de la 16 martie 2017 a fost extinsă și prescripția în cazul contravenției
de construcţii neautorizate şi intervenţii neautorizate la construcţiile
existente de la 12 luni până la 18 luni.
De asemenea s-a modificat
mecanismul de încasare silită a amenzilor, astfel dacă persoana fizică sau
juridică nu a achitat amenda în decursul a 30 de zile de la data stabilirii
acesteia, se va proceda conform reglementărilor Codului de executare. În cazul
în care achitarea amenzii nu este posibilă din cauza lipsei ori a insuficienței
bunurilor sau din cauza eschivării cu rea-voință a contravenientului de la achitarea
acesteia, instanța de judecată poate înlocui suma neachitată a amenzii, după
caz, cu amendă în mărime dublă, privarea de dreptul de a desfăşura o anumită
activitate pe un termen de la 6 luni la un an; muncă neremunerată în folosul
comunităţii, arest contravenţional, calculîndu-se o zi de arest pentru 2
unităţi convenţionale, durata arestului fiind de cel mult 30 de zile. Anterior în
cazul neachitării în termenul de 30 de zile instanța de judecată o putea înlocui
cu una din sancțiunile alternative menționate.
De asemenea au fost introduse o
serie de componențe noi printre care achitarea
salariului sau a altor plăți fără reflectarea acestora în evidența contabilă
se sancţionează, pentru fiecare persoană identificată, cu amendă de la 400 la
500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 1000 la
1500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu
amendă de la 1000 la 1500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.
Admiterea
aflării persoanelor care nu au împlinit vîrsta de 16 ani fără însoțirea
părinților sau a persoanelor care îi înlocuiesc în baruri, cafenele,
restaurante, cinematografe, discoteci, disco-cluburi, cluburi de noapte, saune,
săli de Internet sau în alte localuri de agrement după ora 22.00 se
sancționează cu amendă de la 60 la 90 de unități convenționale aplicată
persoanei fizice, cu amendă de la 90 la 180 de unități convenționale aplicată
persoanei juridice cu privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate
pe un termen de la 3 la 6 luni.
Desfăşurarea
activităţii de întreprinzător fără înregistrarea la Camera Înregistrării de
Stat sau la o altă autoritate publică competentă, conform legii ori cu act de
înregistrare declarat nevalabil, se sancționează cu amendă de la 30 la 48 de unități
convenționale aplicată persoanei fizice sau cu muncă neremunerată în folosul
comunității de la 40 la 60 de ore, cu amendă de la 48 la 72 de unități
convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere, cu amendă de la 120
la 180 de unități convenționale aplicată persoanei juridice cu privarea, în
toate cazurile, de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de
la 6 luni la un an.
Păşunatul
animalelor pe terenurile proprietate publică a unității
administrativ-teritoriale în altă perioadă a anului decît în cea stabilită de
către autoritatea administrației publice locale, păşunatul în comun al
grupurilor de animale de diferite specii, păşunatul animalelor bolnave se
sancționează cu amendă de la 6 la 12 unități convenționale aplicată persoanei
fizice, cu amendă de la 12 la 30 de unități convenționale aplicată persoanei cu
funcție de răspundere.
Comercializarea
cu ridicata a producției alcoolice ambalate prin depozite specializate deținute
fără drept de proprietate se sancționează cu amendă de la 240 la 300
de unități convenționale aplicată persoanei juridice.
Producerea
în vederea comercializării, punerea în consum sau comercializarea vinurilor ori
a produselor obținute pe bază de vin cu denumire de origine protejată sau cu
indicație geografică protejată cu încălcarea prevederilor legislației ori a
reglementărilor tehnice se sancționează cu amendă de la 240 la 300 de unități convenționale aplicată
persoanei juridice.
Din modificările procesuale
cele mai esențiale vizează renunțarea la practica prin care lipsa nemotivată a
agentului constătător sau a procurorului citați legal ducea la încetarea
procesului contravențional, de asemenea intră în vigoare posibilitatea
judecării cauzei contravenționale în lipsa agentului constatator și a
procurorului. Au fost inserate cazurile când agentul constătător nu poate
participa la examinarea cauzei contravenționale și anume există cel puțin una dintre
circumstanțele indicate la art. 33 din Codul de procedură penală, care se
aplică în modul corespunzător sau acesta se află în situație de conflict de
interese. A fost inserată posibilitatea de recuzare a agentului
constătător și procurorului, cât și modificate împuternicirile instanței de
recurs.
Luând în considerare că modificările operate la Codul contravențional ce intră în vigoare la data de 16 martie 2017 sunt comprehensive, vom reveni pe parcurs și cu alte subiecte pe marginea acestora.
În articolul anterior plasat pe
blog, am pus în discuție situațiile când un conducător auto poate fi privat
de dreptul de a conduce vehicule.
Astăzi analizăm în ce condiții
conducătorul auto poate fi repus în dreptul de a conduce vehicule, dacă a fost privat de acest drept.
Codul contravențional
stabilește la art. 429 alin.(7) ”în cazul unei contravenţii pentru care se
prevede sancţiunea privării de dreptul de a conduce vehicule, agentul
constatator ridică permisul de conducere până la pronunţarea hotărârii judecătoreşti
asupra cauzei, eliberând conducătorului vehiculului un permis de conducere
provizoriu”.
Prin urmare, ori de câte ori,
contravenția comisă impune și/sau aplicarea sancțiunii privarea de dreptul de a
conduce vehicule, agentul constatator va ridica permisul de conducere și va
elibera conducătorului auto unul provizoriu, până la pronunțarea unei hotărâri
judecătorești, care să stabilească că conducătorul auto este lipsit de dreptul de a
conduce vehicule. În această situație, după pronunțarea hotărârii judecătorești, permisul de conducere provizoriu rămâne
la conducătorul auto, dar atenție din moment ce intră în vigoare hotărârea
judecătorească, respectiv este definitivă și irevocabilă, sunteți obligat să vă
conformați prevederilor hotărârii, respectiv nu aveți dreptul de a conduce
vehicule. În caz contrar persoana riscă să fie amendată.
Codul contravențional
stabilește la art. 231 alin.(3) ”conducerea vehiculului de către o persoană
privată de dreptul de a conduce vehicule se sancţionează cu amendă de la
100 la 150 de unităţi convenţionale”.
De asemenea orice conducător
auto trebuie să fie atent cui încredințează vehicolul, deoarece ”predarea
conducerii vehiculului către o persoană care nu are permis de conducere sau
dovada înlocuitoare, cu drept de circulație, a permisului (cu excepţia
instruirii, în prezenţa instructorului), care este privată de dreptul de a
conduce vehicule sau care are permis de conducere de o categorie necorespunzătoare
se sancţionează cu amendă de la 50 la 100 de unităţi convenţionale cu aplicarea
a 3 puncte de penalizare, iar din 16 martie 2017 sancțiunea va fi amendă de la
30 la 60 de unităţi convenţionale cu aplicarea a 3 puncte de penalizare. (art.
231 alin.(4) Cod contravențional).
Ulterior după scurgerea
termenului de privare de dreptul de a conduce, urmează ca conducătorul auto să
fie repus în dreptul de a conduce. Acesta urmează să se adreseze instituției în
care activează agentul constatator care a participat pe cauza dată cu actul de
identitate și copia acestuia, pentru a i se elibera permisul de conducere.
În situația în care persoana a fost privată de dreptul de a conduce vehicule în
legătură cu conducerea în stare de ebrietate, pe lângă actul de identitate și
copia acestuia se vor prezenta adeverinţa medicală a conducătorului de vehicul
şi a candidatului pentru obţinerea permisului de conducere (Formularul
nr.083/e). Adeverinţa medicală pentru persoanele care au fost private de
dreptul de a conduce autovehicule din cauza conducerii în stare de ebrietate
necesită va fi datată cu cel mult 30 de zile calendaristice înaintea expirării
termenului de privare, de asemenea se va prezenta și dovada frecventării cursului de instruire
antialcoolică/antidrog, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului
nr.1434 din 7 noiembrie 2002 „Cu privire la măsurile de prevenire a conducerii
mijloacelor de transport în stare de ebrietate.
Pentru orice alte întrebări sau
sugestii nu ezitați să ne scrieți sau contactați și atenție sporită la trafic!
Astăzi ne
propunem să discutăm despre una din cele mai drastice sancțiuni care poate fi
aplicată unui conducător auto - privarea de dreptul de a conduce vehicule.
Prezentăm distinct trei
situații când conducătorul de vehicul poate fi privat de dreptul de a conduce vehicule.
1. Dacă conducătorul de vehicul pentru
contravențiile din domeniul circulației rutiere nu a achitat amenda în decursul
a 30 de zile de la data stabilirii acesteia, se va proceda la executarea silită
conform Codului de executare. În cazul în care achitarea amenzii nu este
posibilă din cauza lipsei ori a insuficienței bunurilor sau din cauza
eschivării cu rea-voință a contravenientului de la achitarea acesteia, instanța
de judecată poate înlocui sancțiunea dată cu privarea de dreptul de a conduce
vehicule pe un termen de la 6 luni la un an.
Cele
menționate mai sus se vor aplica începând cu 16.03.2017, în prezent Codul
contravențional stabilește dacă persoana sancţionată pentru săvârşirea contravenţiile
din domeniul circulației rutiere nu a plătit benevol şi integral amenda în
decursul a 30 de zile de la data stabilirii ei, aceasta se înlocuieşte cu
privarea de dreptul de a desfăşura o anumită activitate, prin ridicarea
dreptului de a conduce vehicule, pe un termen de la 6 luni la un an.
2. Conducătorul
de vehicul declarat vinovat de săvârşirea contravenţiei, odată cu aplicarea
sancţiunii principale, i se aplică un număr de puncte de penalizare ca
sancţiune complementară. La acumularea a 15 puncte de penalizare, agentul
constatator remite cauza contravenţională spre examinare în instanţa de
judecată, care, odată cu sancţiunea principală şi cu aplicarea punctelor de
penalizare, aplică privarea de dreptul de a conduce vehicule pe un
termen de la 6 luni la un an ca sancţiune complementară.
3.
Iar anumite contravenții din domeniul circulației rutiere deja stabilesc drept
sancțiune complementară privarea de dreptul de a conduce vehicule sau stabilesc
drept sancțiunea de privare de dreptul de a conduce vehicule cu aplicare în toate cazurile.
* Nesupunerea
la dispoziţiile sau la cerinţele legale ale colaboratorului organului afacerilor
interne sau ale persoanei cu funcţie de răspundere din cadrul organului de
specialitate în domeniul transportului rutier privind verificarea masei totale,
maselor pe axe și/sau dimensiunilor vehiculului, refuzul de a prezenta actele
sau împiedicarea în orice mod a activităţii acestora se sancţionează cu amendă
de la 78 la 90 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice cu privarea
de dreptul de a conduce vehicule pe un termen de 6 luni.
* Exploatarea
vehiculelor echipate cu dispozitive speciale de semnalizare luminoasă şi/sau
sonoră fără autorizație se sancționează cu amendă de la 42 la 72 de unități
convenționale cu aplicarea a 5 puncte de penalizare sau cu privarea de dreptul
de a conduce vehicule pe un termen de la 6 luni la un an.
* Atribuirea
unui număr de înmatriculare fals şi conducerea cu bună ştiinţă a vehiculului cu
un astfel de număr se sancţionează cu amendă de la 12 la 18 unităţi
convenţionale cu privarea de dreptul de a conduce vehicule pe un termen de un
an.
* Conducerea
vehiculului de către o persoană care se află în stare de ebrietate produsă de
alcool ce depăşeşte gradul maxim admisibil stabilit de lege, dacă fapta nu
constituie infracţiune, se sancționează cu amendă de la 350 la 500 de
unități convenționale cu privarea de dreptul de a conduce vehicule pe un termen
de la 2 la 3 ani.
* Predarea cu bună ştiinţă a conducerii vehiculului către o persoană care se află
în stare de ebrietate produsă de alcool ce depăşeşte gradul maxim admisibil
stabilit de Guvern sau în stare de ebrietate produsă de substanţe narcotice,
psihotrope şi/sau de alte substanţe cu efecte similare, dacă fapta nu
constituie infracţiune, se sancționează cu amendă de la 350 la 500 de
unități convenționale cu aplicarea a 6 puncte de penalizare sau cu privarea de
dreptul de a conduce vehicule pe un termen de la 1 la 3 ani.
* Consumul de alcool, de substanţe narcotice, psihotrope şi/sau de alte substanţe
cu efecte similare de către conducătorul de vehicul implicat în accident
rutier, pînă la testarea alcoolscopică sau pînă la recoltarea probelor
biologice în cadrul examenului medical în vederea stabilirii stării de
ebrietate şi a naturii ei, cu excepţia consumului de medicamente cu efecte
similare substanţelor psihotrope, după producerea accidentului de circulaţie şi
pînă la sosirea poliţiei la faţa locului, dacă acestea au fost administrate de
personal medical autorizat şi au fost impuse de starea de sănătate, se
sancţionează cu amendă de la 400 la 500 de unităţi convenţionale cu privarea de
dreptul de a conduce vehicule pe un termen de la 2 la 3 ani.
* (1) Traversarea de către conducătorul de vehicul a liniei de cale ferată în afara
pasajului de nivel se sancţionează cu amendă de la 60 la 75 de
unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o
durată de la 20 la 30 de ore, sau cu arest contravenţional pe un termen de 15
zile, în toate cazurile cu privarea de dreptul de a conduce vehicule pe un
termen de 6 luni.
* (2) Încălcarea de către conducătorul de vehicul a regulilor de traversare a liniei
de cale ferată prin pasajul de nivel se sancţionează cu amendă de la 60 la 75
unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o
durată de la 30 la 40 de ore, sau cu arest contravenţional pe un termen de 15
zile, în toate cazurile cu privarea de dreptul de a conduce vehicule pe un
termen de un an.
* Încălcarea
de către conducătorul de vehicul a dispoziţiilor (1) şi (2), care a generat
riscul producerii unui accident de circulaţie, se sancţionează cu
amendă de la 75 la 90 de unităţi convenţionale sau cu muncă neremunerată în
folosul comunităţii pe o durată de la 40 la 60 de ore, sau cu arest
contravenţional pe un termen de 15 zile, în toate cazurile cu privarea de
dreptul de a conduce vehicule pe un termen de la 2 la 3 ani.
* Părăsirea
de către vinovat a locului în care s-a produs accidentul rutier, dacă fapta nu
constituie infracțiune, se sancţionează cu privarea de dreptul de a conduce
vehicule pe un termen de la 2 la 3 ani sau cu arest contravenţional pe un
termen de la 10 la 15 zile.
Nota bene!! privarea de dreptul de a conduce vehicule se aplică doar de către instanţa de judecată la propunerea agentului constatator, a procurorului, sancțiunea de privare de dreptul de a conduce vehicule se aplică pe un termen de la 6 luni la 3 ani.
Nota
bene!!! Privarea de dreptul de a conduce vehicule nu poate fi
aplicată persoanei cu dizabilități care foloseşte vehiculul ca unic mijloc de
deplasare, cu excepția cazurilor în care l-a condus atribuindu-i cu bună
ştiință un număr de înmatriculare fals ori l-a condus în stare de ebrietate
produsă de alcool sau de alte substanțe, ori s-a eschivat de la examenul
medical de constatare a acestei stări, ori a părăsit locul accidentului rutier
la care a fost participant.
Încă din octombrie 2016 s-a anunțat despre posibilitatea eliminării vizelor pentru cetățenii
români care vor să plece în Canada, iar astăzi s-a anunțat că acordul comercial dintre Uniunea
Europeană și Canada, care va da posibilitate românilor să călătorească fără
vize în statul nord-american, a fost aprobat în Parlamentul
European.
Se
impun anumite precizări astfel, românii care au mai fost în Canada și au
obținut anterior viză pot intra liber în Canada începând cu 1 mai 2017. Iar
începând cu 1 decembrie 2017, toți românii vor putea călători fără vize în
Canada. Altfel spus cetățenii Republicii Moldova care au cetățenia română vor
putea călători fără vize în Canada.
Acordul
menționat presupune eliminarea a 98% dintre taxele vamale valabile până acum în
schimburile comerciale dintre Uniunea Europeană și Canada. Ar însemna un plus
de circa 12 miliarde de euro în vistieria Uniunii Europene.
Acordul
dat este considerat cel mai ambițios acord comercial negociat vreodată între
Canada și Uniunea Europeană. Despre importanța și beneficiile sale va vorbi la Strasbourg însuși premierul canadian, Justin Trudeau, care se va adresa Parlamentului European.
Deci
Nota Bene: Acordul încheiat presupune eliminarea vizelor în etape: de la 1 mai 2017 Canada elimină vizele
pentru românii care au mai avut viză, iar de la 1 decembrie 2017 Canada elimină
vizele pentru toți cetățenii români.